tirsdag den 27. september 2011

Obligatorisk indlæg - til professionshøjskolen UCC (efter 6 uger)

Læringsmål for 3. Praktikperiode
Udlandspraktik i Bangkok 1. August 2011 – 1. Februar 2012


Dette indlæg er endnu et af mine obligatoriske indlæg der kræves fra seminariets side, så til jer der ikke finder det nødvendigt, kig den anden vej ;0) Dette er mine læringsmål der skal følge mig gennem hele praktikken, nogle mål der skal vejlede, støtte og udfordre mig gennem disse 6 mdr. på Pierra Navin School. Mine læringsmål beskriver hvilke mål jeg mener er realistiske at arbejde hen imod og hvordan, samt hvorfor... Disse læringsmål bliver afleveret til vores vejleder Sara Crone i Danmark, men også på engelsk til vores vejleder Dr. Suchinda i Thailand. Dr. Suchinda vil herefter oversætte læringsmålene til vore klasselærere så de også har en chance for at følge med. Om alle disse læringsmål har mulighed for at blive udført kan jeg ikke sige med sikkerhed, da der er så mange ting der spiller ind hernede. Men jeg vil i hvert fald gøre mit bedste.

Læringsmål nr. 1
Hvad er mit læringsmål?:
Jeg vil tilegne mig viden om og erfaring indenfor den pædagogiske praksis på Pierra Navin School, i forhold til skolens kultur, arbejdsmetoder og pædagogik.

Hvorfor vil jeg arbejde med dette læringsmål?:
For at få kendskab til en anden og anderledes kultur med henblik på hvordan den pædagogiske praksis fungere i dagligdagen og hvilke arbejdsmetoder der anvendes.

Hvordan vil jeg arbejde med dette læringsmål?:
Jeg vil indgå i dagligdagen på lige fod med mine kollegaer, samt være nysgerrig og reflekterende, i forhold til det pædagogiske arbejde på skolen.  

Læringsmål nr. 2.
Hvad er mit læringsmål?:
Jeg vil i hverdagen bidrage til udvikling og fornyelse af den pædagogiske profession, på baggrund af den viden og de erfaringer jeg har tilegnet mig igennem teori og praksis i mit uddannelsesforløb.

Hvorfor vil jeg arbejde med dette læringsmål?:
For at beherske den pædagogiske profession og dele ud af egne pædagogiske erfaringer fra Danmark. Jeg synes, at det kunne være spændende og lærerigt at kunne bruge min viden, kompetencer og erfaringer fra det pædagogiske felt i Danmark ved at drage egne erfaringer fra Danmark og bruge dem i det pædagogiske arbejde på Pierra Navin.

Hvordan vil jeg arbejde med dette læringsmål?:
Det vil jeg arbejde med i hverdagen når jeg står for undervisningen, og ved at lave forskellige pædagogiske forløb som en inspiration til lærerne og derudover bruge vejledningen til at komme med ideér, forslag, erfaringer og andre tiltag fra det pædagogiske arbejde i Danmark.

Læringsmål nr. 3.
Hvad er mit læringsmål?:
Jeg vil planlægge, tilrettelægge, gennemføre, dokumentere og evaluerer forskellige pædagogiske forløb med henblik på mit linjefag ”Sundhed, krop og bevægelse”.

Hvorfor vil jeg arbejde med dette læringsmål?:
For at bruge min viden, kompetencer og erfaringer fra faget med en professionel tilgang til brugergruppen. Vi kan efter seks uger på skolen konkludere, at børnene ikke har meget ”fri-leg” og dermed ikke får mulighed for bl.a. at opbygge og styrke indbyrdes relationer børnene imellem.

Hvordan vil jeg arbejde med dette læringsmål?:
Jeg vil i samarbejde med Cecilia lave forskellige didaktiske forløb med henblik på bevægelse i et inkluderende perspektiv. Dette vil vi gøre hver torsdag, hvor vi står for fælles gymnastik undervisning af kindergarten Level 1.

Læringsmål nr. 4.
Hvad er mit læringsmål?:
Jeg vil se på hvilket opdragelses – og barnesyn der hersker i den thailandske kultur, og undersøge hvilken rolle institutionen spiller i forhold til dette, samt se det i forhold til den danske kultur og dets værdier.

Hvorfor vil jeg arbejde med dette læringsmål?:
Jeg finder det interessant at se på forskelle og ligheder hvad angår opdragelses – og barnesyn, for at skabe refleksion og diskussion om måden at anskue praksis i forhold til dette. Set i perspektiv til Danmark, er der på vores seminarium UCC Nordsjælland, et specielt fokus på det kompetente barn, og barnet som medskaber af egen socialisering og kultur.

Hvordan vil jeg arbejde med dette læringsmål?:
Jeg vil foretage observationer i og uden for skolen, for på denne måde at skabe et bredere billede af kulturen. Jeg vil desuden inddrage skriftligt materiale fra skolen. På denne måde kan jeg se på begreberne og værdierne under uddannelsesmæssige forhold og under private forhold, idet jeg kan iagttage og observere børnefamilier i lokalområdet.

Læringsmål nr. 5
Hvad er mit læringsmål?:
Jeg vil øve mig i, at kommunikere med børnene og lærerne i min klasse.

Hvorfor vil jeg arbejde med dette læringsmål?:
Jeg ser det som en nødvendighed, da ingen af børnene eller lærerne på skolen taler engelsk. Og det er specielt en stor udfordring at være i en klasse , ”hvor jeg ikke forstår dem, og de ikke forstår mig”. Det kan være meget frustrerende indimellem f.eks. når børnene kommer og taler til mig og jeg ikke forstår hvad de siger eller når jeg vil forklarer læren noget og hun bare ”nikker og smiler”. Den sproglige kommunikation kan være vanskelig.

Hvordan vil jeg arbejde med dette læringsmål?:
Jeg vil øve mig på enkelte ord og sætninger på thai (de mest basale i hverdagen), så jeg derigennem kan opnå en bedre sproglig kommunikation. Jeg vil også bruge min mimik, kropssprog og fagter for at opnå en bedre kommunikation.


Læringsmål nr. 6
Hvad er mit læringsmål?:
Jeg vil tilegne mig viden om, kompetence i, og erfaring med at være ”dansker” i en fremmedkultur (Thailand).
Hvorfor vil jeg arbejde med dette læringsmål?:
For at udvide mit internationale netværk og udvide min kulturelle forståelse. Jeg vil til dels udfordre mig selv og overskride nogle grænser og få nogle redskaber både fagligt og personligt som jeg kan bruge i mit arbejde når jeg kommer hjem til Danmark igen.

Hvordan vil jeg arbejde med dette læringsmål?:
Tilpasset mig værtslandets normer og værdier. Være nysgerrig, reflekterende og undrende i forhold til forskellige problemstillinger, samt huske på ”hvem jeg er og hvad jeg står for”. Se muligheder frem og begrænsninger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar