fredag den 2. september 2011

Obligatorisk indlæg - til professionshøjskolen UCC


Institutionsbeskrivelse af- Pierra Navin School in Bangkok


Skolens baggrund og historie gennem årene:
Pierra Navin School er en organisation der ligger i den nordlige del af Bangkok i et lokalt bysamfund. Organisationen blev startet af en dame ved navn Dr. Pierra Vejabul i 1938 som et værested for prostituerede kvinder og deres børn. Dr. Pierra Vejabul var sygeplejerske og kom fra en velhavende familie og havde dermed ressourcer både økonomisk og psykisk til at tage sig af disse kvinder og børn. Efter et års tid hvor børnene var blevet større efterlod kvinderne dem for at vende tilbage til gaden og tjene penge – kvinderne kom aldrig tilbage efter deres børn.
I den forbindelse grundlagde Dr. Pierra Vejabul institutionen Pierra Maternity & Child Welfare Foundation. Denne organisation åbnede hun for at kunne give børnene en god og tryg opvækst, med bedre livsvilkår så de ikke endte ligesom deres mødre. Hendes intention var at give dem en uddannelsesmæssig baggrund og forberede dem på at blive gode og velfungerende samfundsborger med ansvar for eget liv.
I 1984 gik Dr. Pierra Vejabul bort og den nuværende Prof. Dr. Ukrit Mongkolnavin blev præsident for organisationen. Dr. Ukrit så straks mulighed i at gøre organisationen til et projekt for de børn der kom fra fattige og ressourcesvage familier. Efter nogle år  blev projektet udvidet og i de følgende år blev der bygget hele ti skoler rundt i Thailand, alle med samme formål og retningslinjer.
Efter Prof. Dr. Ukrit Mongkolnavin i 1984 blev præsident blev navnet på organisationen slået sammen med Dr. Pierra Vejabul og fik navnet, Pierra Maternity & Child Welfare Foundation under the Royal Patronage of HRH the Princesse Mother, and to Pierra Navin School.

 Pierra Navin School i dag 2011:
Pierra Navin School som ligger på Paholyothin 47  i Bangkok, og som er vores praktiksted, stod færdig 7 oktober 1996 og er også den største af de ti skoler. Skolen rummer ca. 450 børn og ca. 110 ansatte, deriblandt undervisere, administration, køkkendamer,  skræddere, værkstedsarbejdere, pedeller osv.


Kindergarten 1/3 level 1, min klasse.
Skolen er delt op i tre sektioner:
Nursery section rummer et klasselokale for de små børn i alderen 2-3 år. 

Kindergarten section er inddelt i tre forskellige levels.
·         Kindergarten level 1 – består af tre klasselokaler med børn i alderen 3-4 år.
Kindergarten level 2 – består af tre       klasselokaler med børn i alderen 4-5 år.
·      


·      

Kindergarten 3/3 level 3.





Kindergarten level 3 - består af tre klasselokaler med børn i alderen 5-6 år. 

Vi har valgt vores 6 måneders praktik i kindergarten level 1 – i hver vores klasse.
Udover Nursery og kindergarten er der også Elementary classes der er delt op i seks levels, bestående af seks klasselokaler med børn i alderen 6-13 år. I alle klasser er der ca. 30 elever og to undervisere.

Når man træder ind på skolen er der et stort areal som er overdækket, dette er det centrale område på skolen og bliver bl.a. brugt til morgensamling/morgensang, gymnastik, forskellige aktiviteter og festlige arrangementer samt til information om bl.a. ugens gang, madplan og dokumentation af børnenes hverdag i klasserne. 

Står man i midten af det centrale område med ryggen mod indgangen, (hvor denne guld minde-post står) har man på sin højre side kontor, administration, læreværelset, træværkstedet, det røde rum (samlingssted for børnene om eftermiddagen når munken kommer). Oven på alt dette ligger musiklokalet og systuen.
På sin venstre side ser man de seks klasselokaler for elementary school samt biblioteket og legeplads.
Ser man ligefrem fra venstre side mod højre,  ses først IT-lokalet, nursery section, køknet i midten og til sidst kindergarten level 1, 2 & 3. 
Skolens æstetik er præget af den Thailandske kongefamilie, buddhisme, Prof. Dr. Ukrit Mongkolnavin i form af billeder, statuer og andet.


Pierra Navin´s samfundsmæssig betydning:
Pierra Navin har en stor samfundsmæssig betydning da det er en privat eget organisation der varetager de børn der kommer fra fattige og ressourcesvage familier hvor forældrene ikke har råd til at sende deres børn på privatskoler hvor der er brugerbetaling. Selvom Pierra Navin er en privat eget organisation giver staten hvert barn et tilskud på 15 bath om dagen (2,50 kr.), som går til skole redskaber, uniformer m.m. Dog skal forældrene på Pierra Navin donere et beløb på 20 bath hver morgen (3,50 kr.) - pengene går til en mælk og et frokostmåltid ( vi undrer os dog over, hvorfor det bliver kaldt en donation når det rent faktisk er betaling for mad til deres børn). For mange af forældrene, er dette det eneste måltid på dagen de kan give deres børn.  
Vi mener at skolen har en stor samfundsmæssig funktion i det den giver børnene mulighed for læring og dannelse og ret til deltagelse i det samfundsmæssige liv på lige fod med andre jævnaldrende. Skolens overordnede mål er ikke at gøre børnene til store kanoner ude i verden, men at give dem en god solid skole gang hvor intentionen er at gøre dem til gode velfungerende mennesker i samfundet med respekt for sig selv og andre. Skolens motto er: ”Gratitude is a sign of good people” & ”Intention to be a good people”.

Lovmæssige tilhørsforhold Thailand vs. Danmark:
I forhold til skolens lovmæssige tilhørsforhold og lovgrundlag, er dette ikke beskrevet nogle steder, hvilket det f.eks. er hjemme i Danmark, i form af dagtilbudsloven, serviceloven og de tilhørende paragraffer, der er til for at sikre børn og unges trivsel og læring. Dette skaber dog en vis undren hos os i forhold til Danmark, pga. de ikke eksisterende lovgrundlag. Dermed ikke sagt at Pierra Navin, ikke skaber de fornødne rammer for børnene og undervisningen er professionel. Det er dog bare et spørgsmål om kulturforskel og ressourcer/manglende ressourcer der står til rådighed.
På Pierra Navin er deres form for læreplaner f.eks. på følgende måde. Alle underviserne på de forskellige levels mødes hver anden måned, hvor de i fællesskab udarbejder en læreplan og nogle retningslinjer for børnene de næste to måneder frem. På denne måde kommer børnene på de forskellige levels til at følges ad med deres læring og deres jævnaldrende.

Bare et lille hyggeligt billede fra vores SKB torsdag d. 1/9-11

Ingen kommentarer:

Send en kommentar